DFAC (juraudvalget) har d 15. jan 2021 indsendt et høringssvar til dette lovforslag.

Det er et noget indviklet lovforslag, der her fremkom kort før julen. Regeringen og støttepartierne (et flertal i Folketinget) ønsker at fremme skiftet til flere ‘grønne’ biler og ændre afgifterne for køretøjer fra forbrug over på udledning af CO2 efter en omregning.

Det var også ønsket da registreringsafgiften igen blev nedsat på Finansloven 2018. Da der endnu ikke var alternativer til en dieselmotor fik vi fjernet ‘straffen’ for brændstof-slugere som autocampere (målt per km) ofte er: https://www.dfac-tester.dk/?p=3888

Det nye lovforslag vedrører både for registrerings-afgiften og den årlige afgift (ejerafgift/vægtafgift), men heldigvis er den ændring vi fik gennemført tidligere også videreført i forslag til den nye lov, så registreringsafgifts-ændringerne til CO2-baseret vil ikke påvirke ac det helt store i fremtiden. Vi ønsker dog ændret grundlag for ombyggede ac fra ex brugte varevogne og minibusser. De ville blive ramt urimelig hårdt, da de beregnes efter samme regler som mindre personbiler.

Ang den årlige vægt- / ejerafgift har vi fremført, at ac ikke kører så mange km pr år som andre personbiler. Derfor virker en fast årlig afgift urimelig for ac. Den er jo fast uanset hvor meget man kører. Pt er det ikke muligt at få eldrevne ac, hverken pga vægt eller kapacitet af batterierne. Vi har kun de nuværende motorer til vores biler. De kan nok ikke i nærmeste fremtid udlede væsentlig mindre CO2. Vi påpeger også det prisværdige i, at ac beholder nr.pladerne på om vinteren, og vi dermed kan være turister i lavsæsonen i nærområdet. Vi så gerne en form for betaling af den årlige afgift efter km. og ved mere brug af bio-dieselen HVO. Der bliver arbejdet derpå i udvalg på Christiansborg.

Det var et par af punkterne i DFACs høringssvar. Det føles godt, at vi denne gang har fået mulighed for at vise at DFAC ikke bare arbejder for store klassiske autocampere registreret ’til beboelse’ men også mindre der er registreret ’til persontransport’ selvom de bruges til de frie liv som vi alle sætter pris på.

Med venlig hilsen
Juraudvalget

Høringsvar og uddybende kommentarer findes her:

15.01.2021

21.01.2021